Informacje ogólne

PROBLEMATYKA

  1. RETROSPEKCJA: doświadczenia z przeszłości

Celem paneli 2, 3, 4, 5, 6 i 7 jest wypracowanie założeń dla nowoczesnego i sprawnego systemu ochrony dziedzictwa kulturowego w kontekście wyzwań przyszłości.

  1. PRZESTRZEŃ KULTUROWA: jak chronić i utrwalać ład przestrzenny, ochrona krajobrazu kulturowego, doskonalenie instrumentów zarządzania przestrzenią, planowanie jako prawna forma ochrony przestrzeni
  2. AUTENTYZM DZIEDZICTWA: oryginalność dziedzictwa, nośniki autentyzmu, dychotomia: nowe – stare, uniwersalne kryteria UNESCO – ICOMOS, regionalizm, tożsamość, pamięć, dziedzictwo materialne i niematerialne
  3. ROZWÓJ POPRZEZ KONTYNUACJĘ: dziedzictwo na obszarach zurbanizowanych i rozwijających się, układy miejskie, wiejskie i zespoły osiedleńcze – prawo dobrej (zrównoważonej) kontynuacji
  4. METODOLOGIA I NARZĘDZIA TECHNICZNE OCHRONY: identyfikacja, dokumentacja i interpretacja dziedzictwa, systemy waloryzacji, nowe techniki i technologie ochrony
  5. PRAWO OCHRONY DZIEDZICTWA KULTUROWEGO: teoria i praktyka, metody legislacji, procedury
  6. SAMORZĄD TERYTORIALNY: świadomość wartości dziedzictwa, rola dziedzictwa kulturowego w rozwoju regionalnym, lokalne formy ochrony

 

ZAŁOŻENIA KONFERENCJI

Poloniae Restituta po 123 latach niebytu państwowego jako pierwsze zadanie w odbudowie tożsamości i integracji terytorialnej zdefiniowała koncepcję ochrony kulturowego dziedzictwa narodowego.

Dekret Rady Regencyjnej Królestwa Polskiego „o opiece nad zabytkami sztuki i kultury”, napisany jeszcze 31 października 1918 roku, a opublikowany 8 listopada 1918 roku, w krótkich 35 artykułach stanowił nie tylko o tym, że „wszelkie zabytki kultury i sztuki znajdujące się w granicach Państwa Polskiego wpisane do inwentarza zabytków sztuki i kultury podlegają opiece prawa” ale także obejmował „szczególnymi środkami ochrony ze strony władzy państwowej polskiej oraz umów międzynarodowych” zabytki sztuki i kultury znajdujące się za granicą, a należące do Państwa Polskiego, jego obywateli lub instytucji polskich, czyniąc za to odpowiedzialnym Ministerstwo Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego. Dekret ustanawiał także strukturę państwowej służby konserwatorskiej, jej kompetencje w zakresie ochrony zabytków nieruchomych, ruchomych oraz wykopalisk i znalezisk, które to rodzaje zabytków zostały precyzyjnie zdefiniowane, wreszcie stwarzał narzędzia prawne w postępowaniu przy wywłaszczaniu zabytków i odszkodowaniu przysługującemu właścicielowi oraz ustanawiał odpowiedzialność za wykroczenia przeciwko przepisom.

”więcej”

Komentarze są wyłączone.